Usługi lotnicze – przydatne informacje dla turystów.

Każdy turysta przed wylotem samolotem powinien dobrze przygotować się do swojej podróży. W pierwszej kolejności pasażerowie powinni zadbać o to, aby ich bagaże nie stanowiły dla nich problemu, a tym samym nie posiadały przedmiotów  zakazanych do przewozu .

samolot

  1. Przed odlotem – BAGAŻ.ulotka-plyny-1ulotka-plyny-2

  2. Dodatkowe informacje dotyczące przedmiotów zakazanych przewożonych w bagażu.

    Broń palna i innego rodzaju broń

    Wszelkiego rodzaju przedmioty mogące, lub sprawiające wrażenie zdolnych do miotania pocisków lub powodowania obrażeń, takie jak:

    • broń palna (bojowa i sportowa – pistolety, rewolwery, pistolety maszynowe, karabiny, pistolety śrutowe, itp.),
    • replika i imitacja broni palnej,
    • zapalniczki wyglądające jak broń palna,
    • części składowe broni palnej (z wyjątkiem teleskopowych urządzeń celownikowych i celowników),
    • myśliwska broń kulowa lub śrutowa,
    • broń sygnałowa i wyrzutnie ładunków sygnalizacyjnych,
    • pistolety startowe,
    • wszelkiego rodzaju zabawki wyglądające jak pistolety, rewolwery, karabiny, itp.,
    • wiatrówki lub pistolety, rewolwery pneumatyczne i typu „softair” miotające kulki,
    • kusze i łuki,
    • katapulty,
    • wszelkiego rodzaju urządzenia do miotania harpunów, włóczni i oszczepów,
    • wszelkiego rodzaju urządzenia do uboju zwierząt,
    • urządzenia powodujące oszołomienie i wstrząs, np. elektryczne ościenie do poganiania bydła,
    • paralizatory elektryczne (w tym przewodowe, tzw. tasery).

    Przedmioty o ostrych końcach lub o ostrych krawędziach

    Przedmioty ostro zakończone lub ostrza mogące powodować obrażenia oraz ich imitacje, takie jak:

    • siekiery i topory,
    • strzały i rzutki,
    • żyletki,
    • brzytwy,
    • dzidy i włócznie,
    • noże do krojenia lodu i pierzchnie,
    • łyżwy,
    • scyzoryki lub noże sprężynowe o dowolnej długości ostrza,
    • noże, w tym noże rytualne, o długości ostrza powyżej 6 cm, zrobionego z metalu lub innego materiału wystarczająco mocnego, żeby stanowić potencjalną broń,
    • tasaki rzeźnicze,
    • maczety,
    • otwarte nożyki golarskie (z wyjątkiem golarek lub jednorazowych maszynek do golenia z ostrzami zamkniętymi w osłonce),
    • szable, szpady i laski z ukrytą szpadą,
    • skalpele,
    • nożyczki o długości ostrza powyżej 6 cm,
    • kijki narciarskie, marszowe i wspinaczkowe,
    • metalowe śledzie i szpilki do namiotów,
    • rzutki z ostrymi krawędziami,
    • narzędzia robocze, które mogą być użyte jako broń ostro zakończona lub o ostrych krawędziach, np. wiertarki, wiertła i inne narzędzia wiertnicze, narzędzia do rozcinania kartonu, noże wielozadaniowe, wszelkie piły, śrubokręty, łomy stalowe, młotki, szczypce (kleszcze), skrętniki/klucze, latarki o wzmocnionej konstrukcji,
    • inne przedmioty nie mające wyglądu broni, w których ukryte jest ostrze.

    Instrumenty tępe

    Wszelkiego rodzaju instrumenty tępe mogące powodować obrażenia, takie jak:

    • kije baseballowe oraz innego rodzaju kije używane w różnych dyscyplinach sportu,
    • pałki (włącznie z drewnianymi) – sztywne lub elastyczne, np. pałki z metalu pokryte skórą, pałki policyjne, itp.,
    • kije do krykieta,
    • kije golfowe,
    • kije hokejowe,
    • rakiety do gry w „lacrosse”,
    • wiosła do kajaków, kanadyjek, czółen i innego sprzętu pływającego,
    • deskorolki,
    • wszelkiego rodzaju kije bilardowe,
    • wędki,
    • sprzęt służący do sztuk walki, np. kastety, wszelkiego rodzaju pałki (w tym drewniane), cepy do młócenia ryżu, nunczako.

    Materiały wybuchowe i substancje łatwopalne

    Wszelkiego rodzaju materiały wybuchowe lub wysoce łatwopalne substancje stanowiące zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takie jak:

    • amunicja,
    • spłonki,
    • lont prochowy i detonujący,
    • detonatory i zapalniki,
    • materiały i urządzenia wybuchowe,
    • replika lub imitacja materiałów lub urządzeń wybuchowych oraz ich części składowe,
    • wszelkiego rodzaju miny,
    • wszelkiego rodzaju granaty (w tym granaty ćwiczebne, markujące, moździerzowe),
    • gaz oraz pojemniki na gaz, a w szczególności: butan, propan, acetylen, oraz tlen w dużych ilościach,
    • fajerwerki, wszelkiego typu rakiety sygnalizacyjne i inne materiały pirotechniczne (włącznie z minifajerwerkami do rozrzucania confetti używanymi na przyjęciach i kapiszonami),
    • zapałki o przedłużonym ładunku siarkowym (tzw. sztormówki),
    • urządzenia dymotwórcze oraz wszelkie pojemniki zawierające sprężony dym,
    • łatwopalne ciekłe paliwo w postaci benzyny/oleju napędowego i gazu do zapalniczek oraz w postaci płynnej alkoholu lub etanolu,
    • farby w aerozolu,
    • terpentyna i rozcieńczalniki do farb,
    • napoje alkoholowe o stężeniu powyżej 70% na jednostkę.

    Substancje chemiczne i toksyczne

    Wszelkiego rodzaju substancje chemiczne lub toksyczne, które stanowią zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takie jak:

    • kwasy i alkalia – np. płynne baterie elektryczne,
    • substancje korozyjne, żrące lub wybielające, np. rtęć, chlor,
    • wszelkiego rodzaju miotacze gazowe, w tym ręczne, zawierające substancje obezwładniające, np. gaz łzawiący, „gaz pieprzowy”,
    • miotacze żelu i płynów obezwładniających,
    • materiały radioaktywne, np. izotopy lecznicze lub przemysłowe,
    • trucizny,
    • materiały wywołujące choroby zakaźne lub biologicznie niebezpieczne, np. zakażona krew, bakterie i wirusy,
    • materiały wyposażone w samorzutny zapłon lub spalanie,
    • gaśnice.

    Płyny i produkty o podobnej konsystencji

    Substancje płynne (żele, pasty, emulsje, płynne/stałe mieszanki oraz zawartość pojemników pod ciśnieniem, pasty do zębów, żele do włosów, napoje, zupy, syropy, perfumy, dezodoranty, pianki do golenia, aerozole, oraz inne produkty o podobnej konsystencji) za wyjątkiem:

    • płynów znajdujących się w pojedynczych opakowaniach o pojemności nie przekraczającej 100 ml lub równowartości, umieszczonych w jednej wielokrotnie zamykanej przeźroczystej torebce plastikowej o pojemności do 1 litra,
    • płynów, które w trakcie podróży mogą być niezbędne dla pasażera z przyczyn zdrowotnych lub ze względu na specjalną dietę; dotyczy to także pożywienia dla niemowląt,
    • płynów zakupionych w strefie operacyjnej lotniska za punktem kontroli kart pokładowych, pod warunkiem, że płyn zapakowany jest w torbę zabezpieczoną przy użyciu plomb umożliwiających łatwe stwierdzenie ich naruszenia, oraz zawierającą widoczny dowód jego zakupu w danym porcie lotniczym z tego samego dnia,
    • płynów zakupionych w strefie zastrzeżonej portu lotniczego,
    • płynów zakupionych w tym samym dniu w innym porcie lotniczym Wspólnoty, pod warunkiem, że płyn zapakowany jest w torbę zabezpieczoną przy użyciu plomb umożliwiających łatwe stwierdzenie ich naruszenia, oraz zawierającą widoczny dowód jego zakupu w strefie operacyjnej owego portu lotniczego,
    • płynów zakupionych na pokładzie statku powietrznego należącego do wspólnotowego przewoźnika lotniczego, pod warunkiem, że płyn zapakowany jest w torbę zabezpieczoną przy użyciu plomb umożliwiających łatwe stwierdzenie ich naruszenia oraz zawierającą widoczny dowód jego zakupu z tego samego dnia na pokładzie statku powietrznego.

    Nowe przepisy dotyczące przewożenia w bagażu kabinowym płynów, aerozoli i żeli

    Port Lotniczy Gdańsk informuje, że od dnia 31 stycznia (piątek) 2014 roku wchodzą w życie nowe zasady kontroli bezpieczeństwa płynów, aerozoli i żeli w portach lotniczych Unii Europejskiej. Zgodnie z postanowieniami rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej nr 246/2013 z dnia 19 marca 2013 r. zarządzający lotniskiem będzie prowadził kontrolę bezpieczeństwa przy wejściu do strefy zastrzeżonej lotniska przynajmniej:

    • płynów, aerozoli i żeli zakupionych w porcie lotniczym lub na pokładzie statku powietrznego zamkniętych w torby zabezpieczone w sposób umożliwiający łatwe stwierdzenie ich naruszenia, w których w widoczny sposób umieszczono odpowiedni dowód potwierdzający ich zakup w części lotniczej lotniska lub na pokładzie statku powietrznego, oraz
    • płynów, aerozoli i żeli przeznaczonych do użycia w trakcie podróży do celów leczniczych lub ze względu na specjalne wymogi w zakresie diety, z uwzględnieniem żywności dla niemowląt.

    Przedmiotowa kontrola na lotnisku w Gdańsku będzie prowadzona we wszystkich punktach kontroli bezpieczeństwa. Ponadto Płyny, aerozole i żele wnoszone przez pasażerów mogą być zwolnione z kontroli bezpieczeństwa przy wejściu do strefy zastrzeżonej lotniska, jeżeli:

    • płyn, aerozol lub żel znajduje się w pojedynczym pojemniku o pojemności nieprzekraczającej 100 ml lub równowartości, umieszczonym w jednej zamykanej przeźroczystej torebce plastikowej o pojemności nieprzekraczającej 1 litra, przy czym zawartość plastikowej torebki swobodnie się w niej mieści, a torebka jest dokładnie zamknięta; lub
    • płyn, aerozol lub żel jest zamknięty w specjalnej torbie zabezpieczonej w sposób umożliwiający łatwe stwierdzenie jej naruszenia w momencie zakupu na miejscu w strefie operacyjnej lotniska;
    • płyn, aerozol lub żel zapakowany w torbie zabezpieczonej w sposób umożliwiający łatwe stwierdzenie jej naruszenia pochodzi z innego portu lotniczego UE lub statku powietrznego przewoźnika z UE i został ponownie zamknięty w specjalnej torbie zabezpieczonej w sposób umożliwiający łatwe stwierdzenie jej naruszenia przed opuszczeniem strefy zastrzeżonej lotniska;
    • płyn, aerozol lub żel został poddany kontroli bezpieczeństwa na miejscu za pomocą systemów LEDS w strefie operacyjnej lotniska, a następnie został zamknięty w specjalnej torbie zabezpieczonej w sposób umożliwiający łatwe stwierdzenie jej naruszenia.

    Pozostałe kategorie LAGs (Liqiuds, Aerosols and Gels) nie są dopuszczane do strefy zastrzeżonej lotniska. Więcej informacji http://www.ulc.gov.pl/pl/component/content/article/107-aktualnosci/wiadomosci/3088-nowe-przepisy-dotyczace-przewozenia-w-bagazu-kabinowym-plynow-aerozoli-i-zeli

     

     LISTA PRZEDMIOTÓW ZAKAZANYCH DO PRZEWOZU W BAGAŻU REJESTROWANYM (LECĄCYM W LUKU BAGAŻOWYM)

    Materiały wybuchowe i substancje łatwopalne

    Wszelkiego rodzaju materiały wybuchowe lub wysoce łatwopalne substancje stanowiące zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takie jak:

    • materiały i urządzenia wybuchowe, a zwłaszcza detonatory, zapalniki, granaty, miny, bomby i rakiety,
    • granatniki i inne przedmioty lub urządzenia służące do miotania materiałów, substancji lub urządzeń wybuchowych,
    • wszystkie rodzaje substancji detonujących i wybuchowych,
    • walizki i torby wyposażone w elementy samodestrukcyjne, dymotwórcze i dymozasłonotwórcze,
    • materiały sproszkowane do amatorskiej produkcji urządzeń pirotechnicznych, takie jak np. saletra amonowa, siarka, węgiel drzewny,
    • granaty ćwiczebne i markujące,
    • atrapy urządzeń wybuchowych,
    • wszelkie rodzaje substancji i materiałów łatwopalnych włączenie z magnezem oraz benzyną i metanolem,
    • składniki systemów paliwowych – zawierające paliwo,
    • alkohol powyżej 70 % (również zabroniony w zbiornikach paliw benzynowych maszyn samojezdnych),
    • gazy: propan, butan,
    • wszelkiego rodzaju pojemniki zawierające paliwo do zapalniczek,
    • fajerwerki, sztuczne ognie i rakiety sygnalizacyjne.

    Substancje chemiczne i toksyczne

    Wszelkiego rodzaju substancje chemiczne lub toksyczne, które stanowią zagrożenie dla zdrowia pasażerów i załogi albo bezpieczeństwa statku powietrznego lub mienia, takie jak:

    • trucizny i substancje toksyczne oraz substancje wywołujące choroby zakaźne, włącznie z trutką na myszy i szczury, zakażona krew,
    • materiały radioaktywne, włącznie z leczniczymi i przemysłowymi izotopami,
    • miotacze gazu, żelu, płynu obezwładniającego,
    • pistolety i rewolwery z gazem obezwładniającym, np. łzawiącym,
    • granaty ręczne z gazem obezwładniającym, np. łzawiącym,
    • wszelkie przedmioty zawierające substancje drażniące, paraliżujące, oszałamiające lub inne służące do atakowania ludzi,
    • żrące chemikalia,
    • materiały korozyjne, włącznie z rtęcią i akumulatorami,
    • pojemniki z sodą,
    • farby i rozpuszczalniki,
    • utleniacze i nadtlenki organiczne, włącznie z wybielaczem i zestawami środków chemicznych do napraw blacharskich i karoserii samochodów,
    • butle z gazem sprężonym (butan, propan) jak również turystyczne butle gazowe (można transportować jedynie, gdy są opróżnione z wszelkich pozostałości gazu),
    • butle tlenowe/podwodne palniki tlenowe (możliwe jest transportowanie pustych butli tlenowych lub rozłączonych podwodnych palników tlenowych).

     

    Opracowano na podstawie Załącznika do obwieszczenia nr 5

    Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego

    z dnia 9 sierpnia 2007 r. (poz. 20)

 

3. ODPRAWA

Warunki przewozu

Warunki przewozu stanowią część umowy pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. Należy uważnie zapoznać się z warunkami przewozu linii lotniczej, na pokładzie samolotów której zamierzamy odbyć podróż. Warunki przewozu poszczególnych linii różnią się od siebie. Warunki przewozu dostępne są na stronach internetowych poszczególnych przewoźników.

Co jest potrzebne do odprawy

Przede wszystkim ważny dokument ze zdjęciem uprawniający do przekroczenia granicy (dowód osobisty lub paszport). Przydatne jest również wydrukowane potwierdzenie rezerwacji zawierające numer rezerwacji, wszystkie szczegóły dotyczące podroży oraz podstawowe warunki przewozu.

Przybycie do odprawy biletowo – bagażowej

Odprawa biletowo – bagażowa rozpoczyna się zawsze w czasie wyznaczonym przez przewoźnika. Im wcześniej pasażer stawi się do odprawy tym szybciej przejdzie przez kontrolę bezpieczeństwa i znajdzie się w Sali odlotów.

Co po przybyciu na lotnisko?

Każdy z wylatujących pasażerów, zanim znajdzie się w Sali odlotów i zostanie wpuszczony na pokład samolotu musi przejść przez 2 ważne punkty tj. odprawę biletowo – bagażową oraz kontrolę bezpieczeństwa. Odprawa biletowo – bagażowa prowadzona jest przy stanowiskach odpraw oznaczonych logo danego przewoźnika, nazwą portu docelowego, numerem rejsu oraz godziną odlotu samolotu.
Przy stanowisku odpraw pasażer poproszony zostanie o ważny dokument tożsamości ze zdjęciem oraz ewentualnie o wydruk potwierdzenia rezerwacji. W czasie odprawy biletowo – bagażowej pasażerowie otrzymują karty pokładowe uprawniające do wejścia na pokład samolotu. W czasie odprawy oznaczony i nadany zostaje również bagaż rejestrowany. Po otrzymaniu karty pokładowej oraz nadaniu bagażu należy niezwłocznie udać się do kontroli bezpieczeństwa przed wejściem do sali odlotów. Po przejściu przez kontrolę bezpieczeństwa można już spokojnie oczekiwać aż samolot będzie gotowy do przyjęcia pasażerów na pokład o czym poinformują pasażerów pracownicy obsługi pasażerskiej.

Zamknięcie odprawy biletowo – bagażowej

Każdy z przewoźników w Ogólnych Warunkach Przewozu określa w jakim czasie zamykana jest odprawa biletowo – bagażowa. Po zamknięciu odprawy pasażerowie nie mogą być zaakceptowani na dany rejs. Należy wtedy udać się do kasy biletowej danego przewoźnika by dowiedzieć się o możliwości zmiany daty wylotu na inny dzień / kolejny lot.

Bagaż podręczny, bagaż rejestrowany, bagaż niestandardowy

Bagaż rejestrowany jest to bagaż, który jest przewożony pod opieką przewoźnika na podstawie wydanej przywieszki bagażowej. Bagaż ten oznaczany i nadawany jest przy stanowisku odpraw w czasie odprawy biletowo – bagażowej.
Bagaż podręczny to bagaż nierejestrowany. Bagaż przewożony bezpośrednio i pod opieką pasażera. Bagaż ten zabierany jest przez pasażera na pokład samolotu.
Bagaż niestandardowy. Niektórzy z przewoźników dopuszczają przewóz przedmiotów nietypowych jak np. instrumenty muzyczne czy sprzęt sportowy.

Ograniczenia związane z bagażem rejestrowanym

Każdy z przewoźników w Ogólnych Warunkach Przewozu określa ograniczenia dotyczące bagażu rejestrowanego. Najczęściej są to ograniczenia dotyczące wagi takiego bagażu. Zależnie od przewoźników za część lub całość bagażu rejestrowanego pobierane są dodatkowe opłaty. Ponadto dodatkową opłatą obarczone jest zabranie większej niż wynika to z warunków przewozu ilości kilogramów bagażu rejestrowanego.

Ograniczenia związane z bagażem podręcznym

Ograniczenia związane z bagażem podręcznym dotyczą zarówno wymiarów jak i wagi takiego bagażu. W przypadku bagażu podręcznego nie jest możliwe zabranie większej ilości kilogramów niż jest określone w Ogólnych Warunkach Przewozu, nawet jeśli pasażer gotów jest wnieść dodatkową opłatę. W przypadku, gdy bagaż podręczny przekracza określone wymiary lub wagę, bagaż taki musi zostać nadany przy stanowisku odpraw. Bagaż taki jest traktowany jako bagaż rejestrowany i podlega wszystkim opłatom związanym z bagażem rejestrowanym.

Z kim się kontaktować w przypadku ewentualnych pytań

Jeśli pasażer ma jakiekolwiek pytania związane z opłatami lub warunkami przewozu, należy się skontaktować bezpośrednio z daną linią lotniczą poprzez call centre lub sprawdzić określone zasady w Ogólnych Warunkach Przewozu, publikowanych na stronach internetowych przewoźników.

źródło: http://www.airport.gdansk.pl/passenger/departure1/luggage1/

 

Dodaj komentarz